Organisk og betalt søk!

Du har kanskje hørt om disse to begrepene tidligere, men hva betyr de egentlig? Med mindre du er en av få som bruker Bing eller Yahoo for å søke opp ting, så bruker vi alle samme søkemotor; Google. Google representerer to helt forskjellige, men samtidig like verdifulle trafikk-kilder til inbound marketing (Legger ved et innlegg som forklarer dette begrepet)

  • Organisk søk
  • Betalt søk

Metodene for å skaffe seg trafikk ved disse to kildene er kjent som Search Engine Optimization (SEO) og Search Engine Marketing (SEM)

SEO og SEM: kort og godt

SEO er en prosess for å forbedre volumet og kvaliteten på trafikken inn til et nettsted fra en søkemotor. Det vil si at man havner høyere på siden når noen søker med søkeord som er relevante for ditt nettsted. Når man optimaliserer SEO så kan man bruke mange strategier, som for eksempel:

  • Endre sideinnhold
  • Endre nettstedets struktur
  • Kode relevante søkeord
  • “Link bygging” eller “link bytting” og å benytte seg av standardisert kode
  • En kombinasjon av ovennevnte

SEM er en kombinasjon av mange forskjellige markedsføringsteknikker som vil brukes til å øke en nettsides synlighet på diverse søkemotorer, slik at nettsiden tiltrekker seg mer relevant besøk. SEM inneholder også trekk fra SEO og andre søkerelaterte alternativer.

Hva er organisk søk?

Når du skriver inn et spørsmål i Googles søkefelt så ser man som regel en haug med annonser med det første. Resultatene som befinner seg under disse, og som ikke er markert med “annonse” merket, er det vi kaller for organiske resultater. Disse viser seg kun på grunn av kvalitet og relevans til søket du har tatt. Trafikken som kommer fra kunder som har funnet linken din ved hjelp av denne metoden, er klassifisert som “organisk search” eller “organisk trafikk”

Organisk søk er det som blir sett som den mest verdifulle trafikken, noen av grunnene til dette er:

  • Søkemotorer dirigerer en stor mengde trafikk, og stoles på av brukerne, som kan resultere i fortrolighet til din nettside ved høy rangering på søkeresultatene.
  • Det tar tid å skaffe seg en god rangering, men når du først ankommer så får du smake på goden i en lang perioden.
  • 33% av klikk fra organisk søk går til den øverst rangerte på Google’s søkeresultater.

Det negative med organisk søk er at det er veldig tidskrevende, så hvis du ser etter store mengder trafikk, se et annet sted!

Hva er betalt søk?

Betalt søk er bedrifter som har betalt for å vises ved toppen av et søk, og vises altså over de organiske resultatene.

I løpet av den seneste tiden så har betalt søk blitt mer populært da du kan oppnå deler av effekten ved organisk søk nesten umiddelbart. Dette er en veldig effektiv metode for å innhente trafikk til ditt nettsted, og det er derfor så mange bedrifter gjør det.

Konklusjon: Hva er best?

Tradisjonelt ville en inbound marketer unngått å bruke metoder som betalt søk, da det blir sett på som en mer outband marketing strategi, men med sosiale medie annonser og lignende verktøy er det veldig vanlig nå til dags at både organisk og betalt søk blir tatt i bruk.

Så mitt svar til dette spørsmålet er: Det spørs hva du ser etter!

Hvis du ser etter det kjappeste resultatet så vil betalt søk være best for deg, men hvis du ser etter noe som er mer kostnadseffektivt i det lange løp, vil jeg anbefale organisk søk. Så hvis du veier opp fordeler og ulemper for hva du eventuelt skal satse på, så råder jeg at du og ditt team setter dere ned og analyserer deres budsjett og tidslinje.

Kilder:

https://www.impactbnd.com/blog/organic-search-vs-paid-search