Det å starte egen nettbutikk!

I siste del av Dig2103 har vi fått i eksamensoppgave å starte vår egen fullt funksjonerende nettbutikk. Denne siden skal startes med målet om å skape trafikk og gir oss muligheten til å bruke semesterets teori i praksis.

Eksamensoppgaven vi fikk utlevert lyder slik:

  1. Velg et produkt eller en tjeneste som dere ønsker å selge.
  2. Beskriv bakgrunnen for valget og reflekter over konkurransebildet.
  3. Sett opp hele nettbutikken med nødvendige funksjoner. 
  4. Beskriv hvordan dere tenker å håndtere logistikk, markedsføring og kundeservice. 

Produkter jeg og min eksamenspartner gikk for var treningsklær eller “sportswear” som det også kalles. Vi valgte dette produktet på grunnlaget av en felles interesse for fysisk aktivitet og viss forståelse for markedet. Etter at vi hadde bestemt oss for produkt og bransje, gikk det videre til etableringen av selve nettsiden. Vi var tidlig ute med å sette opp alt av funksjonalitet ved nettsiden, men hadde valgt et produkt som påvirkes mange av ledd og lange leveringstider. Etterhvert i prosessen konkluderte vi med at vi ønsket å starte en legitim forretning basert på oppgaven, og på grunn av usannsynligheten for lansering i løpet av eksamensperioden så tar vi utgangspunkt i å lansere senere denne sommeren. Derimot, oppførte vi oss som om vi skulle lansert i løpet av juni perioden, og lanserte nyhetsbrev, etablerte oss på sosiale medier og sendte ut vår første velkomstmail.

Skaffe trafikk til din nettbutikk!

Et sitat jeg kom over i løpet av eksamensperioden, som jeg fant veldig interessant og humoristisk, går som følger:

“Du trenger ikke 1.000.000 følgere på sosiale medier for å tjene 1.000.000kr, det du trenger er et produkt fra en billig leverandør og en nettbutikk. Så bruker du facebook ads, google ads, youtube ads eller instagram ads for å drive trafikk til ditt nettsted”.

Etter å ha sertifisert seg i flere av disse annonseverktøyene så må jeg si at dette var morsomt å se. Andre metoder, som er litt enklere i starten, er å sette opp et nyhetsbrev for å skaffe deg leads. Vi satt opp et nyhetsbrev via nettsideleverandører Shopify, som vi vil fortsette å bruke ved lansering. Vi var så heldige å hadde diverse kontakter som kunne hjelpe oss med markedsføringen av nyhetsbrevet, og har på en måneds tid skaffet oss rundt 1800 abonnementer. Ved å spre ordet om lanseringen av brevet over sosiale medier, få venner og bekjente til å dele, og annonsere overraskelser ved påmelding, klarte å vi å skaffe uforventet høy trafikk.

Vi kontaktet alle vår kunder via en eposttjeneste som heter MailChimp

Mailchimp | Drupal.org

Du kan implementere MailChimp i shopify slik at du enkelt kan overføre alle dine kunder til tjenesten. Etter et par timer med å lære seg funksjonaliteten, var velkomstmailen vår ute:

Prosessen i seg selv har gått veldig greit, men det har fortsatt vært veldig mye å gjøre. Jeg anbefaler både shopify og mailchimp, samt å sertifisere deg i google analytics sine gratis kurs og facebook blueprint, hvis du ønsker å starte egen nettbutikk!

Følg med på utviklingen til min nettbutikk nedenfor! og kommenter gjerne spørsmål eller tips så skal jeg svare på dette ved neste blogginnlegg. Til neste gang!

https://www.madmanperformance.no/

https://www.instagram.com/madman.performance/

https://www.facebook.com/performance.madman