Inbound marketing!

Når vi snakker om inbound marketing så tenker vi på det motsatte av det vi kan kalle for “tradisjonell” markedsføring. Når man hører ordet markedsføring så tenker man ofte på TV-reklamer, store annonseskilter og andre verktøy som krever store investeringer, men inbound marketing derimot, handler om å skape et godt og relevant innhold slik at kunden selv tar initiativet og oppsøker din nettside og dine produkter.

Hvordan fungerer inbound marketing?

I praksis så ønsker man å tilrettelegge best mulig for sine idealkunder slik at deres kjøpsprosess er nærmest skreddersydd. Først og fremst så må man definere hvem disse idealkundene er, hvor de befinner seg, hva de er opptatt av og hvilke behov de har. Ut ifra denne informasjonen så kan du tilby dem personalisert innhold som er tilpasset hele kjøpsreisen.

Hva er inbound marketing?

4 faser

Som illustrert på modellen ovenfor er kjøpsreisen inndelt i fire faser:

  1. Tiltrekke – Bedriften produserer attraktivt innhold via kanaler (nettsider, blogg, artikler, visuelle fremstillinger) som man senere optimaliserer for søk og promoterer (f.eks sponset innlegg på sosiale medier) for å tiltrekke seg potensielle kunder.
  2. Konvertere – Denne fasen handler om å få kundene til legge igjen kontaktinformasjonen sin (f.eks ved hjelp av nyhetsbrev, abonnementer, gratis tilganger/konsultasjon) slik at man kan konvertere dette til “leads” – (En kunde som har vist mer interesse enn vanlige abonnementer, gjerne i form av engasjement på din nettside).
  3. Selge – Her bruker vi kontaktinformasjonen vi har fra forrige fase til å gjøre om leads til kunder. Dette gjør man i form av perso, slnlighetsrettet og spisset oppfølging basert på brukerdata. Når en potensiell kunde viser en digital atferd som tilsvarer at de klare for kontakt, vil som regel en selger/salgsavdeling ta over prosessen med oppfølging til personen blir en kunde.
  4. Begeistre – Etterhvert som kundenes profiler og interesser opprettes så ønsker man fremdeles og levere en viss type verdi utover bedriftens produkter og tjenester. Dette er i ønsket om å gjøre om kunder til ambassadører og å skape en positiv WOM-effekt, slik at kundene deler og omtaler ditt produkt til venner og bekjente.

Hvorfor inbound marketing?

Inbound marketing bygger på tre premisser:

  1. Kommunikasjon basert på inbound marketing er mer lønnsomt en kommunikasjon basert på outbound marketing.
  2. Digitale tiltak har større kostnader enn analoge tiltak.
  3. Digitale tiltak er i tillegg mer målbare enn analoge tiltak.

Ved hjelp av inbound marketing får vi hentet ut det beste av digital markedsføring, samtidig som det er mer oversiktlig og enkelt kan tilpasses til ulikt publikum.

https://blogg.markedspartner.no/hva-er-inbound-marketing

Sjekk ut ^ hvis du ønsker å lese mer om dette! 🙂

Related Posts

COMMENTS

3 thoughts on “Inbound marketing!

  1. Fin start på noe som kan bli et godt innlegg om Inbound-markedsføring, per nå er innlegget veldig kort og du varer ikke helt på det oppgaveteksten spør etter. Skulle gjerne sett enda mer om hva Inbound-markedsføring er og hvordan det brukes, samt en sammenligning med Outbound-markedsføring og hvorfor/hvorfor ikke bruke de ulike metodene. Funker det ene uten det andre, eller utfyller metodene hverandre? Er det lurt å ha mest fokus på Inbound eller Outbound, hvorfor?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *