Growth Hacking!

Growth Hacking er et begrep som lar oss entre startup-verdenen, og noe du mest sannsynlig vil se mer til i fremtiden. Begrepet har kun eksistert i noen få år, men har allerede blitt anerkjent av de mest suksessfulle bedrifter, som for eksempel:

  • Facebook
  • AirBnB
  • PayPal
  • DropBox
  • Metro.co.uk
  • LinkedIn

Med hva er egentlig Growth Hacking?

Growth Hacking – Definisjon

Growth Hacking er mer et tankesett enn en fysisk prosess. Det handler om hvor man plasserer fokuset sitt. En growth hacker’s eneste oppgave er å fokusere på vekst, samt og analysere og teste ulike fremgangsmåter mot ulike vekstmål. En tradisjonell markedsfører har et veldig bredt fokus og verdifulle ferdigheter, men ikke så verdifulle i etableringsfasen til en bedrift. I en startfase så trenger man ikke en markedsføringsavdeling, eller et markedsføringsteam. Det man vil fokusere på i startfasen er vekst.

En growth hacker er ikke bedre enn en markedsfører og heller ikke en erstatning. De er bare forskjellige. Alle valg en growth hacker tar er inspirert av tanken om vekst, og har vekst i fokus. Hver eneste strategi, taktikk og initiativ er skapt i håpet om å vokse. Markedsførere har selvfølgelig håp om vekst de også, men ikke på samme måte, og det er derfor vi skiller dem.

Hvordan utføres Growth Hacking?

Som kort nevnt i avsnittet ovenfor er hovedfokuset til en growth hacker: vekst. Det vil si at ved å ignorere nesten alt, kan de oppnå det viktigste i den tidlige fasten. For å utføre growth hacking kan man bruke verktøy som innholdsmarkedsføring, produktmarkedsføring og betalte annonser. Det å fokusere på skalerbarhet er en viktig egenskap som en growth hacker, altså å forstå at et skalerbart produkt fører til hjelpemidler som WOM og andre typer anbefalinger som gjør at bedriftens navn sprer seg selv – i tillegg til å skape igjenkommende kunder.

Sean Ellis

Sean Ellis lagde definisjonen på growth hacking for ca. 5 år siden. Han har hjulpet flere startup bedrifter med å skape vekst i sine tidlige år. Problemet oppsto når Sean skulle forlate startupen og slet med å finne en erstatning. Her kommer forskjellen på markedsførere og growth hackers inn. De som var rene markedsførere hadde ikke det som trengtes for å utføre samme jobb som Sean. Grunnen til dette var at markedsførerne følte at de måtte fokusere på budsjetter, kostnader og konverteringer, men nøkkelferdigheten Sean lette etter var egenskapen til å kun fokusere på vekst. I en startup så er vekst “make it or break it” og dette forsto Sean. Han sier “En ingeniør kan være en growth hacker like mye som en markedsfører kan, det spørs bare på hvor fokuset deres ligger”

Ønsker du å lære deg mer om fenomenet growth hacking er? Se Sean Ellis snakke om de tre stegene for å forstå growth hacking nedenfor!

Related Posts

COMMENTS

One thought on “Growth Hacking!

  1. Her gir du en fin introduksjon til hva growth hacking er, men ikke så mye mer. Det hadde vært interessant om du drøftet litt rundt bruken av strategien, er det bare fordeler ved bruk av growth hacking eller finnes det ulemper også? Eventuelt hvilke bedrifter har hatt gode eller dårlige erfaringer ved å bruke denne strategien?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *