Første steg til å bygge en vekst-maskin

Skrevet av Brian Balfour.

Publisert 24. september, 2014.

Når jeg møter nye bedrifter for å veilede de i vekststrategi, er det hovedsakelige spørsmålet om «hvilken strategi er det jeg skal bruke for å skape vekst i min bedrift?» som dukker opp. I begynnelsen prøvde jeg å gi dem et godt svar, men det føltes aldri riktig. Jeg har tross alt nettopp møtt denne personen, har ingen spesifikk informasjon om deres bedrift eller kunder. Noe jeg innså med tiden var at dette spørsmålet stammet fra søket etter en hemmelighet eller tips, som skulle løse alle deres vekstproblemer.

Senere i tid når dette spørsmålet oppstår, har svaret mitt forandret seg. Jeg trekker på skuldrene og sier «jeg har ingen anelse» Min respons nå er typisk møtt med et ansiktsuttrykk som om jeg nettopp slo ut vinden av seilene deres. Etter litt pinlig stillhet så følger jeg opp med å fortelle dem at de må stoppe å lete etter strategier først, og start med å fokusere på å etablere en vekstprosess.

Prosess?!?!? Virkelig?

Det er 4 grunner til hvorfor jeg understreker prosessen først og strategier deretter.

1. Vekst er summen av alle små deler

Internettet elsker historier om vekstkurver som den nedenfor. Som et resultat av dette av dette pleier alle å holde fokuset sitt på hva som skjedde rett før det virket som veksten eksploderte. Så igjen, ser de etter den ene tingen som skaper en vekstøkning.

Det vi egentlig burde være interessert i er alle tingene som ble utført før kurven økte? Hva ble gjort for å opprettholde veksten? Hvordan fant de alle disse tingene?

growth-curve
growth-curve-2

Realiteten av vekst i en bedrift er at det ikke finnes noen hemmelighet. Dette betyr ikke at du aldri vil oppnå originale resultater. Det vil du absolutt. De fleste originale resultater kommer fra sammenslått læring fra en rekke tidligere eksperimenter. De kommer fra å kjenne som kanal, sitt produkt og sine kunder bedre enn noen andre på markedet og ta informative risikoer basert på denne læringen. Folk som har en tendens til å fokusere på strategier først, har også en tendens til å lete etter snarveier. De hopper rundt etter den nyeste og beste strategien eller kanalen de har hørt om, i søket etter gullet i sluttet av regnbuen istedenfor å putte inn tiden det tar å lære av tidligere eksperimenter og ta gode beslutninger basert på det de har lært.

2. Endringshastigheten akselerer.

Hvis du bare ser på de siste 18 månedene, hver eneste store kundeoppkjøps kanal har gått igjennom noen fundamentale endringer. Her er kun noen få av kanalene som har opplevd endringer:

seo-display-email-facebook-changes

Det som fungerte på Facebook for 3 måneder siden, fungerer ikke i dag. Hva som fungerer i dag, vil mest sannsynlig ikke fungere om 90 dager. Samme gjelder nesten hver eneste store kanal. Noen er tregere på å endre seg enn andre, men det er en sikker ting de kommer til å endre.

Hvis du ser på et makronivå over de siste 15 årene vil du finne to viktige trender. En, nye kundeoppkjøps kanaler viser seg raskt. To, effektivitetssyklusen skjer nå mye raskere.

growth-channels-james-currier

Endringsraten vedrørende kundeoppkjøp er verdens raskeste, og farten øker. Vekst team vil måtte bli bedre og raskere på samme tid for å kunne være et skritt foran konkurransen.

3. Det som fungerer for deg, fungerer ikke for andre.

Hvis du er som meg, vil du mest sannsynlig trenge å lese en god del materiale om hva andre gjør for vekst. Det finnes ingen nøkkel når man gjør dette. Ta alt du leser som inspirasjon og ikke som en oppskrift.

Ditt publikum er annerledes

Ditt produkt er annerledes

Dine kunder er annerledes

Din forretningsmodell er annerledes

Din FORRETNING er annerledes.

4. Du Trenger En Maskin

Suksess for et vekst team er ikke å finne en enkelt vekststrategi. Suksess er å bygge en vekst maskin. En vekst maskin har tre komponenter:

1. Skalerbarhet

2. Forutsigbarhet

3. Repeterbarhet

growth-machine

En maskin er bygget for å produsere en kontinuerlig økende kundebase. Maskinen prosesserer strategien. Prosessen skaper maskinen.

Elementer av en god prosess

Vi bruker en spesifikk prosess jeg skapte som en del av en gammeldags vitenskapelig metode, delvis Lean Startup, delvis mine egne tanker. Det finnes ingen riktige eller perfekte vekstprosesser. Den viktigste delen er bare det å ha en, holde seg til den, og forbedre den over tid. Jeg har troen på at alle vekstprosesser burde ha noen nøkkelelementer.

1. En måte å sette høye mål oppimot områder som påvirker veksten din

2. En strukturert måte å kontinuerlig generere vekst-ideer og eksperimenter

3. En måte å prioritere disse eksperimentene

4. En måte å effektivt designe disse eksperimentene

5. Analysere hvert eneste eksperiment, både vellykkede og ikke

6. Del læringen med resten av teamene og implementer de tilbake i eksperiment listen.

Gjennomfør disse 6 tingene så tror jeg du er på den riktige veien til suksess.

Hva er så spesielt med prosess?

Jeg får dette spørsmålet ofte. Jeg blir også spurt etter maler på alle dokumentene vi bruker. For å være ærlig, tror jeg ikke noe av det vi gjør er spesielt. Suksess fra en vekstprosess kommer fra å ha aktsomheten til å beholde en prosess, for 90%+ gjør ikke det. Prosessen er hard og kan være kjedelig. Det er enklere å spore av prosessen for på å jakte etter en annen som virker bedre. Ikke bekymre deg om å følge min prosess nøyaktig eller å ha de samme dokumentene jeg har. Fokuser på å etablere de 6 elementene nevnt ovenfor i en prosess som fungerer for deg og ditt team.

I dette innlegget tar Brian Balfour en uventet vending når han forklarer hvordan vekst prosesser skaper suksess. Men den bitre realiteten er fortsatt i fokus. Det finnes ingen hemmelighet, ingen maler og ingen snarveier. Du må analysere elementene som påvirker din bedrift og bruke informasjonen du får til å etablere en plan. Hold deg til planen. Informasjon er nøkkelen i alt som foregår, og Balfour fremmer dette i det oversatte innlegget ovenfor. Hvis du ønsker å se han i aksjon, lenker jeg vet en forelesning samt den originale artikkelen. På gjensyn!

https://brianbalfour.com/essays/growth-process-first-tactics-second