Forelesning i E-handel og sammendrag for ledelsen

I dagens forelesning fikk vi utlevert informasjon vedrørende de to sammenslåtte eksamener vi har i vente. Oppgaven vi i DIG2103 står ovenfor baserer seg på å etablere en nettbutikk, skape trafikk, og analysere inngående data på nettsiden fra ulike kilder. I tillegg til eksamensoppgaven så fikk vi ukentlige krav om blogginnlegg som skal legges ut og tips til hva de kan inneholde. Dette betyr mer eller mindre at bloggen her vil oppdateres med nye innlegg en gang i uken! 😊

For at vi skulle forstå oppgaven i det helhetlige bilde hadde vi studenter fra fjorårets kurs som gjesteforelesere som delte tips og tanker rundt oppgaven, og hvordan man best mulig utfører den. Gjesteforeleserne vi var så heldige å ha med oss var Marius og Ola fra klesbedriften Brisen Apparel.

Som da er temaet jeg velger å skrive om i dette blogginnlegget.

Brisen er et klesmerke som representerer den joviale, avslappende og utadvendte tilstanden man føler når man er litt «brisen». Presentasjonen deres var veldig lærerik i forhold til DIG2103’s avsluttende eksamensoppgave. Noen av temaene vi fikk diskutert var blant annet:

  • Hvordan vi best mulig utnytter markedsføringspotensiale
  • Hvordan en nettbutikk fungerer
  • Hva de gjorde før og etter eksamen
  • Hvilke leverandører som passet deres spesifikke oppgave best og hvilke samarbeidspartnere (eksterne aktører) som kan bidra til en profesjonell gjennomførelse.

Dette ga inspirasjon til oppgaven og det ble også nevnt at det er viktig å behandle oppgaven som noe man ønsker å gjennomføre, slik at prosessen blir mindre arbeid og mer noe man stolt kan vise frem når den skal fremstilles.

Starte nettbutikk

Brisen hadde mange små detaljer som gjorde hele nettbutikken visuelt og praktisk profesjonell, og ga oss tips om hvordan vi kunne gjennomføre prosessen på lik linje. Eksempler de hadde på dette var:

  • Nyhetsbrev
  • Handlekurv påminnelser (Hvis handlekurven har produkter i seg, men brukeren lukker siden)
  • Personlig markedsføring/Takk for kjøpet melding

Dette er enkle og gode metoder til å holde kontakt med kunden, noe som er viktig for å skape word of mouth effekter i tillegg til å styrke relasjonen mellom bedrift og kunde. Metodene som ble brukt samsvaret godt med nettbutikk leverandører som for eksempel shopify, som vi igjennom kurset får ubegrenset tilgang til.

Ut ifra presentasjonen til Brisen gutta, så ble jeg og min eksamenspartner inspirert til å fokusere noe i samme retning. Vi fant prosessen deres effektiv og interessant og vi planlegger å ta til oss så mye som mulig fra deres prestasjon. Retningen vi mer eller mindre har bestemt oss for er også tilbudet av merch. Derimot så går vi i motsatt retning i forhold til Brisen og merkets betydning, og retter oss mot treningsmarkedet og ønsker å representere fitnessindustrien og fysisk aktivitet. Mange av nøkkelelementene Brisen brukte i sin gjennomførelse av oppgaven ønsker vi fortsatt å inspireres av, men merkevaren og målgruppen vil nok være av et distinkt slag.

How to achieve results in organization with OKR (Objectives and ...

OKR

Teamet fra Brisen hadde satt veldig gode OKR mål, noe som vi ble fortalt var viktig i forhold til oppgaven. Planen vår fremover vil være å analysere potensialet til butikken vår slik at vi kan fremlegge mål som med godt arbeid kan nås. Hensikten med OKR delen vil være å sette mål som ikke enkelt nås, slik at vi må arbeide i tilstrekkelig grad for å måle 10/10. Dette vil også være spesifikke mål som for eksempel antall brukere eller følgere vi ønsker å anskaffe oss etter en viss periode, eller omsetningsmål hvis vi velger å tilby produkter for salg ved etableringen av nettbutikken.

Markedsføringen

Det er viktig å bruke riktige kanaler slik at målgruppen er i senter og lett kan nås. Jeg og min eksamenspartner var i ganske umiddelbar enighet om hvordan og hvilke kanaler vi skal bruke for å enkelt markedsføre best mulig. Det vi lærte fra Brisen & Co. Er at man gjerne må bruke frontfigurer som assosieres med merkevaren man ønsker å bygge. Deres eksempel var en god bekjent som er en profesjonell snowboard utøver. Han har en sterk sosial medie-front som gjør at han lett når ut til mange potensielle kunder på kort tid. Dette kom til inspirasjon for oss og vi er allerede på saken ved å anskaffe oss en slik figur.

Bruk av sertifiserte kurs!

Underveis i oppgaven skal vi vise kunnskapen vi nå i mellomperioden har lært oss i de forskjellige kursene vi har sertifisert oss i. Fjorårets studenter viste imponerende trafikk på nettsiden sin og analyserte dette via for eksempel Google Analytics (Ønsker du å lese mer om dette så ta en kikk på et av de tidligere blogginnleggene) Det blir spennende å se om vi klarer å anskaffe oss lignende trafikk.

Tanker om siste del av DIG2103

Nå som vi befinner oss i spesielle tider så vil både fremdriftsplanen og utførelsen av emnets siste del endre seg. Del 3 og del 4 av dette kurset har blitt slått sammen som en konsekvens av samfunnets nåværende situasjon, og det betyr at oppgaven vil være mer krevende enn den vanligvis hadde vært. Helhetlig så ser jeg på dette som en spennende mulighet, men det krever selvfølgelig store mengder arbeid for å gjennomføre. Hvis du ønsker å være en del av denne reisen med meg og DIG2103, følg gjerne med for nye innlegg! Vedlagt ligger hjemmesiden til Brisen Apparel hvis du ønsker å ta en titt på deres nettbutikk og produkter! Til Neste gang 😊

https://brisenshop.no/

Kilder:

Forelesning: DIG2103

Related Posts

COMMENTS

One thought on “Forelesning i E-handel og sammendrag for ledelsen

  1. Så gøy å lese om dine tanker fra den første forelesningen! Det virker som du fikk mye inspirasjon til egen eksamensoppgave, som er supert 😀

    Midstill gjerne bildene dine og gjør de litt større, det vil gi et bedre visuelt inntrykk. Lenk også gjerne til dine tidligere innlegg når du nevner de i teksten din, da er det letter for leseren å gå rett videre til de:) Ser også nederst i innlegget ditt at det kommer opp en bildekarusell med tidligere blogginnlegg, men de har ingen bilder. Kan være du ikke har lagt inn fremhevet bilde på innleggene dine, eller at det er en annen innstilling du ikke har aktivert, men lurt å fikse dette!

    Stå på videre 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *